Úvod do Univerzitní nemocnice Ústeckého kraje

22.03.2008 00:31

 

Úvod do Univerzitní nemocnice Ústeckého kraje

Úvodní úvahy

Fakultní nemocnice & Lékařská fakulta

Za účelem zabezpečení vysokoškolské výuky zdravotnických pracovníků a rozvoje zdravotnické vědy působí v ČR uskupení bez názvu a právní subjektivity, skládající se z lékařské fakulty a fakultní nemocnice, fungující v praxi a v ideálním případě jako celek.

K jedné lékařské fakultě bývá navázáno i více nemocnic.

- lékařská fakulta nemá právní subjektivitu a je vždy součástí nějaké univerzity, zřízené podle vysokoškolského zákona

- fakultní nemocnice je příspěvkovou organizací zřízenou obvykle ministerstvem zdravotnictví

- v právním slova smyslu se nejedná o propojené osoby, ve skutečnosti ano. Sdílejí „společný“ majetek, ale jednotlivě např. nemohou do cizího majetku investovat. Ve mzdové oblasti se řídí při stejné pracovní náplni jinými pravidly. Nemají společnou odpovědnost za právní úkony.

Univerzitní nemocnice

Univerzitní nemocnice představuje v českých podmínkách zcela nový typ samosprávné (veřejnoprávné) instituce, se správní a dozorčí radou. Legislativní snahy o její zakotvení do českého práva jsou dlouhodobě neúspěšné. Domnívám se, že zahraniční vzory nelze kopírovat – viz. např. detailně v ČR publikovaný rakouský model. Tato instituce musí být součástí sítě zdravotnických i sítě výukových zařízení. Realizuje špičkovou zdravotnickou činnost a zároveň činnost vědeckobadatelskou. Je výukovou základnou pro lékařské i nelékařské studijní programy. Musí být nositelem a garantem postgraduální profesní i vědeckovýzkumné výchovy.

Také běžné nemocnice mohou poskytovat zázemí pro výuku, vědu a výzkum. Pracoviště nemocnic, která splňují někým určená kritéria, mohou mít potom statut klinik a ústavů určitých škol. Specifické je neurčité postavení klinik Institutu postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (IPVZ).

Cílem, o který marně usilují lékařské fakulty a fakultní nemocnice nejméně patnáct let, je přeměna fakultních nemocnic na univerzitní. Významným důvodem této snahy je poskytnout zdravotnickým pracovníkům více času na výuku studentů v akademickém medicínském centru tak, aby studenti nebyly ekonomickou přítěží nemocnice, ale zdrojem příjmů.

Privatizace univerzitních nemocnice je v zásadě možná, avšak málo běžná. Je samozřejmě kontroverzní. Příčinou neobvyklosti může být obvyklý schodek v hospodaření, pramenící ze socialistické orientace instituce. Ani školy nejdou na odbyt.

Obchodní model pro MN

Stávající lékařské fakulty a fakultní nemocnice mají pochopitelně aktivní snahu zabránit zakládání na nich nezávislých univerzitních nemocnic a lékařských fakult. Zdá se, že příliš nebrání zakládání zdravotnických fakult, které by měly validovaná studia (nebo jejich části) budoucích lékařů u stávajících lékařský fakult. Domnívám se, že je nesmysl zakládat fakultní nemocnici stávajícího typu, ale že je možné vytvořit organizaci typu univerzitní nemocnice i bez podpory legislativy. Teoreticky se mi jako nejzajímavější jeví model, kdy se stávající běžná nemocnice stane školskou osobou, nejlépe vysokou školou, a rozvíjí výukovou činnost na základě validací od zavedených univerzit, i zahraničních. Kombinuje přitom značku nemocnice se značkou renomované školy pro konkrétní studijní program, po vzoru business schools. Ve světě a zřejmě už i u nás lze nalézt dobré univerzity, které se zaměřují na prodej validací, někdy přímo vstupují do institucionálních orgánů škol (v našem případě by to bylo nemocnice), kterým validují studia, popř. získávají majetkové podíly. Neznámější je u nás asi příklad Nemocnice Na Homolce a UPMC (UPMC Health System je jednou z deseti největších organizací zabývajících se poskytováním zdravotní péče v USA. Jedná se o neziskovou instituci, která sdružuje velké univerzitní nemocnice při Pittsburgské univerzitě a na ně následně navazující specializované služby.). Každopádně je ve světě používáno velké množství modelů propojení výuky, vědy a zdravotní péče, navázaných na tradice, zdravotní a školské systémy, legislativu právních forem atd., ze kterých se lze inspirovat.

Aktuální stav legislativy

§93 Zákona č.111/1998 Sb.

Vyhláška MZ ČR č. 394/1991 Sb.

Zákon č. 137/2001 Sb. (?)

Připravovaná legislativa

Komplexní pozměňovací návrh k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona

o veřejných zdravotnických zařízeních tisk - 810

Poslanec Zdeněk Koudelka – 16. 12. 2005

§ 26

Fakultní nemocnice

(1) Ministerstvo zdravotnictví může zřídit veřejné zdravotnické zařízení, v němž se zabezpečuje výuka studentů vysokých škol v lékařských, farmaceutických a dalších zdravotnických oborech. Takové veřejné zdravotnické zařízení musí obsahovat název „fakultní nemocnice“; tento název může používat též příspěvková organizace státu.

(2) Ředitele fakultní nemocnice jmenuje a odvolává zřizovatel po projednání s děkanem nebo děkany fakult, jejichž výuku fakultní nemocnice zabezpečuje. Třetinu členů dozorčí rady jmenuje zřizovatel na návrh děkana fakulty nebo děkanů fakult, jejichž výuku fakultní nemocnice zabezpečuje. V případě, že se vysoká škola nečlení na fakulty, vykonává působnost děkana rektor vysoké školy.

(3) Fakultní nemocnice poskytuje zdravotní péči v druhu a rozsahu ve spádovém území stanoveném prováděcím právním předpisem, pokud se fakultní nemocnice nedohodne s krajem jinak.

MZ v. 1.1, 13.2.06

Zpět