Transformace pěti nemocnic do jediné organizace a změny v oblasti ICT

31.03.2008 14:43

 

1.       Charakteristika organizace

Krajská zdravotní, a.s., která se skládá z 5 nemocnic s dlouhou historií a tradicí - Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, Nemocnice Děčín, Nemocnice Teplice, Nemocnice Most a Nemocnice Chomutov. Společnost spojila v 1. září 2007 tyto 4 okresní a 1 krajskou nemocnici do jediného subjektu, čímž vzniklo největší zdravotnické zařízení v ČR. Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem byla přitom jedním z největších a nejmodernějších zdravotnických zařízení v zemi. Zakladatelem a jediným akcionářem KZ je Ústecký kraj, nemocnice KZ mají 3350 lůžek a téměř 6 500 zaměstnanců, z toho 838 lékařů a 2673 sester. KZ poskytuje na svých klinikách a odděleních široké spektrum zdravotní péče včetně superspecializované a podílí se na pregraduálním i postgraduálním vzdělávání. Centrum informačních systémů KZ provozuje vlastní regionální optickou síť na bázi temných vláken s páteřní propustností 10Gpbs spojující všechny své nemocnice a jako poskytovatel nepřímého připojení k národní vědecké síti CESNET2+ připojuje k CESNET řadu institucí v celém regionu, konektivita k síti CESNET2+ je 10GE přes DWDM. Masarykova nemocnice jako datové a komunikační centrum KZ je první českou plně bezfilmovou nemocnicí a její PACS využívají všechny nemocnice.

2.       Výchozí stav ICT prostředí

2.1       Organizační struktury

Každá z 5 nemocnic měla vlastní IT oddělení, jehož začlenění v organizační struktuře a poslání resp. role v procesech byly vymezeny značně odlišně. V největší nemocnici byl CIO  členem nejvyššího vedení nemocnice. Služby v oblasti komunikační, sdělovací, zabezpečovací a reprografické techniky, stejně jako servis zdravotnické techniky byly konsolidovány do ICT útvaru. Součástí ICT byla i medical library, archivy zdravotnické dokumentace, centrální příjmy a recepce, obsluhy telefonní ústředny a helpdesků. Do kompetence CIO patřila i oblast koordinace projektů, financovaných např. ze strukturálních fondů EU a z různých rozvojových a výzkumných grantů. Naopak, z ICT byla vyčleněna část činností, souvisejících s klinických controllingem, zdravotnickou statistikou, ukazateli výkonnosti, DRG apod. do controllingu organizace.

Při transformaci nemocnic do obchodní společnosti byl sledován záměr poskytování ICT jako sdílené služby, nicméně nebyla myslitelná skoková proměna organizace do takto konsolidované podoby. Hlavní překážkou byla značná celková odlišnost původních pěti organizací, nestejná vyspělost procesů, omezené zdroje a v neposlední řadě i citlivost možného dopadu radikálních změn v období hektické transformace původních příspěvkových organizací do obchodní společnosti na zaměstnance i veřejnost. Dochází k postupnému přesunu pravomocí z nemocnic na centrálu společnosti a k reorganizaci oblasti ICT.

2.2       Informační systémy

Nemocnice Krajské zdravotní používají 3 různé klinické informační systémy, 2 nemají dokonce žádný. Používaly 3 různé finanční systémy, různé systémy laboratorní, radiologické, lékárenské. Zatímco největší Masarykova nemocnice používala pokročilá moderní řešení, např. ERP systém mySAP ERP 2005, datové sklady, moderní middleware pro integraci RIS – NIS – PACS, gridovou storage infrastrukturu, blade servery či IP telefonii a videokonference, na druhém pólu bylo množství počítačů s MS DOS, celé budovy bez počítačové sítě a připojení k internetu.

3.       Strategie transformace ICT do nové společnosti

3.1       Parametry pro transformaci ICT do nové organizace

Počátkem roku 2007 byly definovány výchozí podmínky pro přeměnu ICT do nové společnosti:

-         ERP systém mySAP ve všech nemocnicích

-         Datové a komunikační centrum v Masarykově nemocnici

-         Konsolidace ICT infrastruktury a srovnání míry vyspělosti procesů ve všech částech společnosti

-         Konvergující služby (servisy) budou řízeny společně, jako IS/ICT

o       Výpočetní technika a informační systémy

o       Zdravotnická technika

o       Sdělovací a zabezpečovací technika

o       Telekomunikační technika

o       Reprografie a reprografická technika

-         Spojení lékařských knihoven

-         IS/ICT budou řízeny podle požadavků norem ISO 9001:2000 a ISO 27001:2005 a podle národních akreditačních standardů

-         Směřování ke konceptu bezfilmové (filmless) a bezpapírové (paperless) nemocnice

-         Změny v IS/ICT a jejich řízení budou podporovat a urychlovat využití potenciálu zefektivnění (zrychlení, zjednodušení, zlevnění) procesů v nově vzniklé společnosti

-         Respektování budoucího možného začlenění do větší skupiny poskytovatelů zdravotní péče v souladu s trendy globalizace tohoto odvětví služeb.

3.2       Minimální požadované parametry ke dni splynutí nemocnic

-         Všechny nemocnice mají širokopásmové připojení k internetu.

-         Systém mySAP je naplněn daty v rozsahu, nezbytném pro nepřerušení chodu společnosti po splynutí.

-         Všichni uživatelé mySAP, nezbytní pro zajištění změny, mají vyhovující konfigurace HW a připojení k síti.

-         Jsou nastartovány a řízeny procesy, nutné k dotažení implementace mySAP do rutinního provozu v definovaném rozsahu pro „normální“ chod společnosti pro nejbližší období.

-         Všechny ostatní informační systémy jsou schopny realizovat svou funkci tak, aby  nedošlo o ochromení či ohrožení chodu společnosti KZ

-         Změna IS/ICT je schopna demonstrovat výhody zvolené formy změny uspořádání nemocnic v kraji

3.3       Cíle pro období transformace

  1. Vybudování regionální optické sítě nemocnic
  2. Implementace mySAP ERP
  3. Audit, analýza oblasti ICT
  4. Formulace strategie a koncepce oblasti IS/ICT
  5. Zahájení realizace projektu Informační a komunikační centrum nemocnic Ústeckého kraje – infrastruktura pro  bezpečnou výměnu informací včetně obrazové zdravotní dokumentace

4.       Vybudování regionální optické sítě nemocnic

Základním krokem ze strany ICT pro podporu transformace nemocnic do jediné společnosti bylo vybudování regionální optické sítě nemocnic s paramenty, umožňujícími přistupovat ke geograficky rozptýleným pracovištím jako k jedné organizaci s jedinou informační a telekomunikační infrastrukturou. Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem již září 2006 zahájila a v srpnu 2007 dokončila realizaci velkého projektu pod názvem „Veřejný internet v síti nemocnic v Ústeckém kraji“, spolufinancovaného ze strukturálních fondů EU. Vznikla tak regionální vysokorychlostní komunikační síť mezi nemocnicemi Ústeckého kraje na bázi pronajatých nenasvícených optických vláken mezi městy a realizaci či odkupu poslední míle na stejné technologii. Modulární aktivní prvky, použité v jednotlivých lokalitách jsou vybavené nebo připravené na přechod k 10 Gbps ethernetu. Protokol MPLS páteřní sítě umožňuje následně provoz řady informačních systémů včetně regionálního zdravotnického informačního systému, systému PACS apod. Vybudovaná regionální počítačová síť, vlastněná a provozovaná zdravotnickým zařízením, je napojena na internet a na národní vědeckou počítačovou síť.

5.       Skutečně realizované cíle

Samotná transformace společnosti proběhla v termínu, který byl několikrát posunut a způsobem, který neumožnil s předstihem provádět audity a analýzy funkčních oblastí a standardizované formulování strategií. Zásadní projekty byly realizovány v extrémně krátkých termínech v prostředí, jehož budoucí resp. právě se měnící parametry byly definovány souběžně s implementací informačních systémů. Po splynutí nemocnic byly původní spíše krizové záměry upraveny resp. rozšířeny o další cíle a aktivity.

 

-          Zavedení jednotného ekonomického informačního systému

o       Společný systém mySAP ERP 2005, mzdový informační systém, systém pro řízení lidských zdrojů, elektronický objednávkový systém a lékárenský systém

-          Zavedení elektronického zdravotního záznamu

o       jednotné úložiště digitální obrazové zdravotní dokumentace, společný webový prohlížeč systému PACS

o       NIS do zbývajících dvou nemocnic

o       Výměna a sdílení elektronických zdravotních záznamů v rámci společnosti i v rámci celého regionu.

-          Příprava pacientského portálu se službami typu objednávání zdravotní péče

-          Konsolidace ICT infrastruktury a služeb

o       Zavedení jednotné správy identity

o       Sjednocení telekomunikačních služeb

o       Centrální HelpDesk ICT

o       Společný intranet s jednotným systémem řízení dokumentace

o       Společné zabezpečení ICT

o       Sjednocení ICT prostředí

-          Řešení krizového stavu infrastruktury ICT v druhé největší nemocnici

6.       Závěr

Procházíme největší realizovanou reorganizací ve zdravotnictví v naší zemi v posledních letech. Bez větších zkušeností jsme byli vystaveni změnám, které jsme sice několik let očekávali, ale jejichž skutečná podoba pak byla poznávána či určována až za běhu. Přestože známe množství modelových situací ze světa, popisujících možná uspořádání ICT v řetězcích nemocnic, reálná situace v konkrétní zemi je unikátní zkušeností. Na cestě k efektivitě a inovacím, při zavádění moderních konceptů e-health do zdravotní péče se učíme zároveň postupům, které jsme spojovali dosud spíše z jinými odvětvími podnikání či služeb, než se zdravotnictvím ve veřejných nemocnicích. Jedině tehdy může ICT účinně podporovat podnikové strategii a řízení změn.

 

O autorovi

Martin Zeman, CIO, Krajská zdravotní, a.s.

Vystudoval FEL ČVUT v Praze, obor technická kybernetika – lékařská biokybernetika (magisterský stupeň), získal  postgraduální diplom z managementu (DMS), specializace pro management zdravotnických zařízení (The Nottingham Trent University, B.I.B.S., a.s.), je doktorandským studentem oboru Veřejné zdravotnictví v Trnavské univerzitě v Trnavě.

Od roku 1987 pracuje v různých pozicích jako informatik ve zdravotnictví, od roku 1997 působil ve vedení Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem jako CIO, od roku 2003 jako statutární zástupce ředitele. Od září 2007 zastává pozici CIO v Krajské zdravotní, a.s. Věnuje se pedagogické a přednáškové činnosti v oblasti zdravotnické informatiky a managementu zdravotnických zařízení, podílel se na řadě rozvojových a výzkumných projektů.

 

MZ, zkrácená verze, 27.3.2008

Zpět